Amazon.nl zegt in de nabije toekomst een fulfilmentcentrum in Nederland te openen. Nu moeten online verkopers hun producten nog in Duitsland opslaan. Bovendien wil de Nederlandse versie van Amazon drie keer zoveel verkooppartners aantrekken.
Dat vertelt Amazon’s country manager Roeland Donker tijdens de Webwinkel Vakdagen, het grootste ecommerce-event van de Benelux. Amazon.nl opende haar deuren in 2020. Toen telde het platform nog 5 duizend verkooppartners. Begin dit jaar kwamen daar ruim 19 duizend bij. Dat zijn er meer dan op de Amazon van Duitsland, Italië of Frankrijk.
Drie keer zoveel externe verkopers
Amazon.nl wil nu drie keer zoveel externe verkopers aantrekken, maakt de country manager bekend. Volgens het bedrijf wordt meer dan de helft van de aankopen op Amazon verkocht door externe verkopers.
Meer dan de helft van de aankopen op Amazon wordt verkocht door partners.
Gisteren bracht Amazon.nl al naar buiten Nederlandse partners uit te lichten op een aparte pagina. Slechts 2 procent van de externe verkopers op Amazon.nl is gevestigd in Nederland, blijkt uit eerder onderzoek. De meerderheid komt uit China (60 procent), later gevolgd door Duitsland (11 procent).
De marktplaats ziet dan ook groeipotentie onder Nederlandse webwinkeliers. Zij kunnen met Amazon makkelijk de grens oversteken, volgens Donker. Amazon’s vertaalsoftware moet een stap naar het buitenland nog makkelijker maken.
Nederlands fulfilment-centrum op komst
Bovendien komt er op termijn een Nederlands fulfilment-centrum bij. Wanneer precies zegt Donker niet. Op dit moment is er al wel een Amazon delivery station in de omgeving van Schiphol.
Nederlandse verkopers moeten tot nu toe producten opslaan in Duitsland.
Nederlandse verkooppartners moeten tot nu toe producten opslaan in het magazijn in Duitsland. Daarvoor is een Duits BTW-nummer nodig. De country manager belooft winkeliers in de tussentijd beter te ondersteunen bij de aanvraag hiervan.
Bol.com nog altijd dominant in Nederland
Amazon.nl bereikte eind 2020 al 7,3 miljoen Nederlanders. Maar concurrent Bol.com heeft nog altijd de overhand met een bereik van 11,6 miljoen Nederlanders. Daarnaast telt de laatstgenoemde maar liefst 50 duizend verkooppartners.